09923770020

salamatkadehorgano@gmail.com

چاقی

sajad samiee
30 اردیبهشت 1399
2 دقیقه زمان برای مطالعه
4/5 - (1 امتیاز)

عموما وزن بالا یا اضافه وزن همان چاقی تلقی می‌گردد. اکثر افراد چاق دارای ویژگی های یکسان هستند مثل کم تحرکی و پرخوابی، وزن بالا،  بیماری هایی مثل یبوست، چربی خون،  تیروئید، ریزش مو، ضعف اعصاب و مشکلات قلبی و عروقی ، دیابت و حتی سرطان که برای کم کردن عوارض چاقی باید وزن فرد را پایین بیاورند .

در طب نوین شاخصه های خاصی را بر اساس وزن قد و گروه خونی جهت ارزیابی و تشخیص چاقی ارائه می دهند . می​توان  برای افراد معمولی از این شیوه استفاده کرد:

اگر قد منهای وزن عددی نزدیک به ۱۰۰ باشد قد و وزن متناسب است.

مثلاً برای شخصی با قد ۱۷۵ سانتی متر بهترین وزن حدود ۷۵ کیلو می باشد. به شرط آنکه چاقی نامتعارفی در ناحیه شکم و پهلو یا اعضا خاصی نداشته باشد.

در واقع اگر قد منهای وزن عدد خیلی کوچکتر از ۱۰۰ به دست بیاید میزان وزن اضافه و چاقی شخص را می​توان محاسبه نمود .مثلاً برای فردی با قد ۱۷۰ سانتی متر اگر وزن ۱۰۰ کیلوگرم عدد ۷۰ به دست می آید و می​توان گفت ۳۰ کیلوگرم اضافه وزن دارد گاهی این فرمول کمی دست خوش تغییرات می​شود چون افرادی هستند که چاقی در تمام بدن ندارند و بعضی ها اندام فوقانی( بالاتنه)، شکم و پهلو یا اندام تحتانی (ران و پاها )چاق هستند و بقیه بدن لاغر .

حال اگر طبق مزاج به این مبحث نگاه کنیم درک راحت‌تری از تناسب خواهیم داشت:

می‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍توان

مزاج دموی( گرم و تر): این مزاج متعادل ترین مزاج و با قد و وزن متناسب است اکثر دموی ها با صورت گرد و بدنی نه چاق و لاغر دارای تناسب وزنی و قدی هستند. این مزاج معمولاً در صورت اضافه وزن اکثراً ناحیه شکم و پهلو چاق می​شود!

 

مزاج صفراوی( گرم و خشک ):مزاجی بسیار گرم و قد بلند و لاغر هستند و در تناسب قد و وزن اگر آنها را از هم کم کنیم معمولاً عددی بالای صد به دست می آید مثلاً شخصی با قد ۱۷۵ معمولاً ۶۰ تا ۶۵ کیلو وزن دارد و دارای مشخصه هایی مثل صورت باریک، بینی استخوانی و رگ های مشخص پشت دست هستند .این افراد به خودی خود لاغر هستند و معمولاً در صورت کم تحرکی یا عوامل دیگر در سن بالای ۳۰سال ممکن است دارای شکم و پهلو بشوند. گرمی بدن در نیم تنه بالا از کبد به سمت بالا معمولاً جلوگیری از افزایش وزن در نیم تنه بالا می گردد.عموم صفراوی هایی که غلبه مزاج بلغم پیدا می‌کنند و سردی بدن شان رو به افزون می​شود در سنین میانسالی میل بدن به چاقی را مشاهده می‌کنند .عوارض و بیماری های این افراد هم اکثراً دارای شاخص ای دوتیکه یعنی نیم تنه بالا و پایین است و اندام های فوقانی تحت تاثیر بیماری‌های گرمی و اندام های تحتانی متاثر از بیماری‌های سردی است.

 

مزاج بلغمی (سرد و تر )بیشترین اضافه وزن این در این افراد است عموماً تناسب قد و وزن وجود نداشته و قد منهای وزن این افراد عددی کوچکتر از ۱۰۰ است .هر چه سردی بدن بیشتر می​شود و رطوبت بدن بالا می رود چاق تر می​شوند گویی که با آب هم چاق می​شوند که در واقع هم چنین است.

افزایش وزن در تمام بدن دست و پا و شکم و پهلو صورت می‌گیرد .

 

سوداوی ها (سرد و خشک): این مزاج استعدادی برای چاقی ندارند و معمولاً با وجود قد نه چندان بلند وزن بسیار پایینی دارند و احتمال چاقی در آنها بسیار کم است چون رطوبت کافی در آنها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آداب حجامت چیست؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ...
محمد بنادری
15 بهمن 1398
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه