• جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88882701 و یا شماره همراه 09923770020 یا 09924369744 یا 09127033312 تماس بگیرید

  • شروع دوره از 15 مردادماه (دوره های بعدی ابتدای شهریور و ابتدای مهرماه) دوره خصوصی از اول مردادماه همراه با اعطای مدرک بین المللی 09924369744 و 88882701

گیاه خواری
گیاه خواری صحیح

گیاه خواری

بسیاری از مردم جهت اصلاح تغذیه خود با نظر پزشک یا گاهی اوقات به صورت سرخود و بدون مشاوره اقدام به گیاه‌خواری و یا خام‌خواری می‌کنند. در طب سنتی با گیاه خواری و یا خام‌خواری اصولی مخالفتی نشده است. ولی با گیاه خواری یا خام خواری مطلق مخالفت شده است. اگر بخواهیم از دیدگاه مزاجی به گیاه‌خواری بپردازیم اگر گیاه خواری موجب تغییر یا غلبه‌ی مزاج نشود مشکلی ندارد. ولی چون گوشت به عنوان یکی از نیازهای بدن محسوب می‌شود کسانی که به گیاه خواری در دوران طولانی می‌پردازند اکثراً دچار تغییر مزاج یا غلبه‌ی مزاجیمی‌شوند و با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به زندگی مدرن امروزه و غذاهای غیر گوشتی موجود در شهرهای بزرگ؛ مشکل اساسی در گیاه خواری برای افراد سرد مزاج است؛ زیرا که گرم مزاجان با یک دوره گیاه خواری نهایتاً مقداری غلبه‌ی سردی پیدا می‌کنند. حال آنکه سرد مزاجان ممکن است دچار سردی شدید و ابتلاء به مریضی‌های بسیار شدیدی گردند چرا که اغلب مواد خوراکی موجود در بازار به غیر از مواد گوشتی مزاج سرد دارند و اینکه اکثریت مردم آگاهی کافی نسبت به مزاج مواد خوراکی غیر گوشتی ندارند. در طب سنتی بر این باوریم که با وجود رژیم گیاه خواری هفته‌ای حداقل یکبار غذای متشکل از گوشت مصرف شود. همچنین دوره‌های گیاه خواری باید معمولی و تا حد یکماه باشد و دوره‌های بسیار طولانی می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری وارد سازد. البته می‌توان ذکر کرد که با توجه به تغذیه تقریباً ناسالم اکثریت مردم و استفاده فراوان از فست فودها و غذاهای رستورانی:  گیاه خواری را حتی با اطلاعات کم هم اگر انجام دهند موجب سلامتی بدن به نسبت استفاده بیش از حد غذاهای ناسالم امروزی است.

در گیاه خواری بهتر است بیشتر میوه‌ها و گیاهان به صورت خام مصرف شوند و در رژیم‌های گیاه خواری باید همزمان با مصرف میوه‌ها گیاهان از غذاهای رژیمی مثل سوپ و آش با محتویات غنی استفاده شود تا بدن دچار ضعف گردد. برای جلوگیری از کسری انرژی در بدن عسل همیشه یک مورد مناسب بوده و هست. پس بهتر است گیاه خواران حداقل روزی یک قاشق عسل می‌کنند. این مقدار درافراد سردمزاج می‌تواند بیشتر باشد. همچنین ترکیب سه شیره انگور و خرما و توت به عنوان آهن طبیعی و بسیار مقوی می‌تواند صبحانه کاملی در این رژیم غذایی باشد که با روح گیاه خواری هیچ تضادی ندارد .

در خوردن میوه‌ها بسیار باید دقت کرد که با توجه به مزاج مصرف شوند. افراد سرد مزاج میوه‌های شیرین‌تر مصرف کنند و از خوردن میوه‌ها و سبزی‌های غیرشیرین و ترش به تعداد زیاد پرهیز کنند. در این بین بیشترین خطر برای افراد بلغمی مزاج است که باید مراقب مصرف میوه‌های سرد باشند و در رژیم غذایی‌شان حتماً میوه‌های گرم مثل خرما، عسل، سیب شیرین، بادام، هلو، گیلاس و ... باشد و از خوردن زیاد مرکبات، هندوانه، خیار ، گوجه ، کدو و ... پرهیز کنند. همچنین خوردن میوه‌های خیلی گرم برای افراد صفراوی مزاج مناسب نیست مثلاً خوردن خربزه، انبه، آناناس، موزه، و همچنین عسل و خرمای زیاد که هم می‌تواند خیلی مناسب این افراد نباشد.

افراد سرد و گرم مزاج در استفاده از میوه‌های مضر باید از مصلح میوه استفاده کنند. مثلاً یک بلغمی مزاج می‌تواند همراه با خوردن یک پرتقال یا لیمو یک یا چند عدد خرما که گرم است را میل نماید. گرم مزاجان بهتر است در استفاده از سبزی‌ها به مزاج گیاه توجه کنند و از کدو، اسفناج، کاهو و ... استفاده کنند و سرد مزاجان گیاهانی مانند تره و جعفری را استفاده نمایند که دارای مزاج گرم هستند. استفاده‌ی مکرر و شدید از یک نوع غذا در رژیم گیاه خواری تأکید نمی‌شود مثلاً در یک روز مقدار بسیار زیادی از یک غذا مصرف شود یا دهها وعده غذایی یک نوع غذا میل شود.

افراد سرد مزاج بر هیچ وجه نباید صبحها با معده خالی میوه‌های ترش مزه استفاده کنند و باید میوه‌های شیرین را به عنوان شروع کننده استفاده کنند. حتی گرم مزاجات هم از شروع روز خود با میوه‌های ترش آسیب دیده و ممکن است لطمات جبران ناپذیری در طولانی‌ مدت به سیستم گوارشی‌شان وارد گردد. در دوره گیاه خواری استفاده از آجیل‌های مختلف مثل پسته، بادام، گردو، فندق آغاز می‌شود که می‌تواند مفید واقع شود ولی نباید در این امر افراط نمود. در رژیم گیاه خواری استفاده از جوانه غلات بالاخص جوانه گندم و حبوبات بسیار مفید و ضروری به نظر می‌رسد. تا آنجا که می‌توانیم باید از تغذیه با غذاهای فریز شده هم جلوگیری کنیم. افراد صفراوی و سوداوی از مایعات بیشتری باید بهره ببرند. افراد گیاه خوار باید در خوردن سالادها از مصلحات و روغن زیتون و سکنجبین استفاده کنند تا دچار ضعف جسمی نشوند. خوردن روزانه سیر و پیاز هم مناسب است. افراد گیاه خوار باید از خوردن سرخ کردنی‌ها، قند و شکر، قهوه زیاد، نسکافه، غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی‌های گازدار و سس و ... تا حد اهمکان اجتناب کنند.

خوردن زیاد لبنیات بالاخص پنیر می‌تواند موجب سردی مزاج گردد پس باید تا حد امکان از مصرف زیاد پنیر جلوگری شود.

بزرگترین مشکل گیاه خواران، تأمین ویتامین B12 بدن است و برای تأمین آن از بین غذاهای غیرگوشتی کمی با مشکل مواجه‌ایم تا بتوانیم کمبود این ویتامین را در بدن جبران کنیم. ویتامین B12 وظیفه‌ی تشکیل و تقسیم سلولهای قرمز خون و همچنین موجب محافظت از سیستم عصبی و سنتز ملکول DNA و ایجاد انرژی در بدن است و مقدار مشخصی در روز برای هر فردی اعم از کودک و جوان و بزرگسال، زن و مرد و زن باردار نیاز است. مشکلات زیادی از کمبود B12 می‌تواند متوجه افراد شود و می‌تواند موجب آسیب عصبی، احساس ضعف و ناتوانی و سرگیجه، سوزش در دست و پا، تاری دید، بی حسی، مشکلات عمده گوارشی، خم بر روی زبان در دهان، افسردگی، افزایش سودا، مشکلات تنفسی، کاهش حافظه، کم شدن اشتها، کم شدن شنوایی افراد و تأثیرات منفی بر روی پوست بالاخص صورت گردد. پس باید گیاه خواران از محصولات غنی شده و جایگزین و گیاهان و مواد غنی از B12 استفاده کنند تا دچار عوارض استفاده نکردن از گوشت نشوند.

شیر، ماست، تخم مرغ، تخم غاز و اردک؛ پنیرهای محلی و شیر سویا حاوی B12 هستند که باید در سیستم تغذیه گیاه خواری مدنظر قرار بگیرد.

حال سؤال اینجاست که مزیت‌های گیاه خواری بیشتر است یا مشکلات و عوارضش؟ قطعاً مشخص است که مزایای گیاه‌خواری و استفاده از گیاهان و میوه‌ها به نسبت تغذیه مدرن دارای مزایای بالا و موجب سلامتی بدن و پاکسازی هر چه بیشتر اعضاء می‌گردد. عوارض و مشکلات گیاه خواری در صورتی که بصورت صحیح انجام شود بسیار پایین است و افرادی که دچار عوارض گیاه خواری هستند فقط به علت نداشتن آگاهی کافی در خصوص مزاج مواد مصرفی و عادتهای اشتباه در مصرف است. شاید تعداد افرادی که گیاه خواری اصولی انجام می‌دهند و مبتلا به کمبود B12 هستند به هزارم درصد هم نرسد. پس می‌توانید گیاه خوار باشید و در سلامتی کامل زندگی کنید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال