• جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88882701 و یا شماره همراه 09923770020 یا 09924369744 یا 09127033312 تماس بگیرید

  • شروع دوره از 15 مردادماه (دوره های بعدی ابتدای شهریور و ابتدای مهرماه) دوره خصوصی از اول مردادماه همراه با اعطای مدرک بین المللی 09924369744 و 88882701

تغذیه در طب اسلامی
تغذیه در طب اسلامی

تغذیه در طب اسلامی

علاوه بر طب سنتی، طب اسلامی هم نکات و مسائل مهمی را در باب تغذیه مطرح می‌کند که اکثراً بر اساس ماهیت مزاج در غذاهای خوراکی‌هاست. بعضی از اصول در طب اسلامی مبنای الهی و معنوی داشته و علاوه بر جسم می‌تواند در سلامتی روح انسان نقش بسزایی را ایفا کند. به همین دلیل نکاتی که در ذیل آورده شه اگر احیاناً مبنای منطقی در پزشکی یا تغذیه را ندارد دلیلی بر رد و انکار آن نیز وجود ندارد. مثلاً در طب اسلامی  آمده است که خوردن هر چیزی را با نام خدا آغاز کنید و یا در پایان وعده‌ی غذایی خدا را شکر کنید.

تعدادی از مهمترین و معمولی‌ترین نکات مهم که در طب اسلامی ذکر شده در ذیل لیست شده که با توجه به تجربه‌های تاریخی و همچنین کنونی می‌توان تضمین کننده سلامت بدن باشد.

  • وقتی بر سر سفره غذا بنیشینید که گرسنه باشید.
  • شبها قبل از خواب حتماً مسواک بزنید.
  • اجابت مزاج قبل از خواب داشته باشید.
  • مهمترین وعده‌ی غذایی صبحانه است.
  • به هیچ وجه وعده‌ی شام را از برنامه‌ی غذایی خود حذف نکنید.
  • پرخوری نکنید.
  • انتخاب غذا به نحوی باشد که همه‌ی غذاها گرمی و یا سردی مطلق نباشد.
  • مطابق با مزاجتان از روی سفره غذا بردارید.
  • آنقدر نخورید که کاملاً سیر شوید؛ قبل از سیری دست از غذا خوردن بکشید.
  • از مصرف زیاد ماست با غذا بپرهیزید.
  • خوردن آب و مایعات از ساعتی قبل از غذا و بین غذا و ساعتی پس از آن مناسب نیست.
  • در صورت خوردن غذاهای سرد مزاج از مصلح آن استفاده کنید. (مثلاً پنیر با گردو)
  • غذای داغ نخورید.
  • از خوردن زیاد ترشی جات، سرکه، آبلیمو، آبغوره، و سردی بپرهیزید.
  • از خوردن زیاد شیرینی جات بپرهیزید.
  • غذاهایی را که از آنها متنفرید نخورید.
  • پرهیز زیاد غذایی درست نیست.
  • یکی از مناسب‌ترین روشهای رژیم و پرهیز غذایی روزه گرفتن است.
  • تنوع غذایی بر روی سفره را کم و حتی یک غذا بیشتر استفاده نکنید. وجود چندین غذا و مزاج‌های مختلف غذایی به مرور زمان به سلامتی آسب می‌رساند.
  • بعد از پایان غذا مقداری نمک میل کنید.
  • غذای حلال بخورید (اهمیت خوردن غذای حلال و پاکیزه در طب اسلامی بسیار زیاد است).
  • از خوردن مشروبات پرهیز کنید.
  • در خوردن گوشت اعتدال داشته باشید که موجب خوش اخلاقی، شجاعت و اعتماد به نفس در انسان می‌شود.
  • عسل بخورید که موجب رشد حافظه است.
  • انگور غم و غصه و اندوه را به شادی تبدیل می‌کند.
  • خرما و شیر موجب بالا بردن صبر در انسان می‌شود.
  • زیتون حافظه و هوش را تقویت می‌کند.
  • سیب موجب شادابی و رنگ صورت و تقویت اعصاب است.
  • تخم مرغ جایگزین مناسبی برای گوشت است که عارضه‌های آنرا ندارد.
  • نان مایه برکت سفره و موجب استواری بدن و خوشبو  کننده دهان است.
  • بهترین نان؛‌ نان جو است.
  • انجیر موجب استحکام استخوان‌ها، برطرف کننده ضعف، آرامش دهنده و سبب تقویت چشم است.
  • انار موجب نورانیت قلب و خون ساز است.
  • خربزه موجب شستشوی معده و مثانه است.
  • حتماً در سفره غذایی‌تان سبزی استفاده کنید.
  • شیر موجب استحکام استخوان‌ها، برطرف کننده ضعف بدن ، روئیدن گوشت و شفای بسیاری از دردهاست.
  • پنیر و گردو با هم مصرف شوند.
  • دو وعده‌ی غذایی در شبانه روز یعنی ناهار و شام داشته باشید بهتر است.
  • در غذا خوردن افراط و تفریط نداشته باشید.
  • زمان نشستن بر سر سفره طولانی و با حوصله غذا بخورید.
  • ابتدا غذاهای گرم را میل کنید و بعد به سراغ غذای سرد بروید.
  • در حال جنابت غذا نخورید.
  • غذاهای داغ را فوت نکنید.
  • لقمه‌هایتان را کوچک بردارید.
  • غذا را به اندازه کافی بجوید.
  • از خوابیدن بعد از غذا پرهیز کنید.
  • بعد از غذا مسواک بزنید.
  • بعد از خوردن غذاهای سرد مصلح بخورید بالاخص بعد از ماهی حتماً خرما مصرف شود.
  • میوه را تمیز بشویید و با پوست بخورید.
  • آب ولرم بخورید.

در طب اسلامی توجه ویژه‌ای به تغذیه شده است و برای طول عمر،‌ تندرستی بدن، شادابی،‌ آرامش اعصاب و روان خلق و خو و رفتار، توان بدنی بالا، تولید مثل اهمیت ویژه‌ای قائل شده که اکثراً مدیون تغذیه صحیح و سالم هستند.

در طب اسلامی حدود 250 آیه قرآنی و دهها برابر روایت در مورد تغذیه و آداب غذایی آورده شده است که ان شاء الله در کتابی مجزا به آن می‌پردازیم.

*یا ایها الذین آمنوا کلوا من طیبات مارزقناکم*

ای مؤمنان؛ از روزی پاکیزه که به شما دادیم بخورید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال